• WSZYSTKIE
  • 2020
  • 2019
  • 2018

Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Identyfikowalność w łańcuchu żywnościowym- wymagania prawne i praktyka

    Identyfikowalność w łańcuchu żywnościowym rozumiana jako zintegrowany system, podobnie jak w przypadku systemów bezpieczeństwa żywności czy działań przeciwko oszustwom produktowym, jest pokłosiem groźnych wydarzeń mających miejsce na globalnym rynku żywnościowym w ostatnich dziesięcioleciach.
  • Nowoczesne opakowania inteligentne

    Opakowania inteligentne – inteligent packaging (zwane też sprytnymi – smart packaging, lub indykatorowymi) posiadają możliwość monitorowania określonych parametrów (wewnętrznego i/lub zewnętrznego otoczenia produktu); dostarczają więc użytkownikowi informacji o produkcie, jego stanie jakościowym i bezpieczeństwie oraz o zmianach lub nawet nieprawidłowościach występujących w trakcie przechowywania i dystrybucji żywności, bez potrzeby otwarcia samego opakowaniaJednym z czynników gwarantujących dobrą jakość żywności jest opakowanie.
  • Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych

    Pod koniec marca br. Parlament Europejski zatwierdził Dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. W projekcie przewidziano dziesięć produktów, które od 2021 roku mają zostać wykluczone na stałe z obiegu. Zakaz unijnych władz dotyczy produktów jednorazowego użytku, przede wszystkim związanych z żywnością i do kontaktu z nią przeznaczonych takich jak np. jednorazowe łyżki, noże, talerze, słomki. 
  • OSZUSTWA PRODUKTOWE I PLANY ICH OGRANICZENIA

    Czy zawsze mamy na talerzu to, co myślimy, że mamy? Czy miód pszczeli to na pewno miód, a nie melasa i cukier? Czy stek wołowy jest na pewno z wołowiny, a nie z koniny? Z takimi pytaniami  coraz częściej musi się konfrontować przeciętny konsument, nawet jeśli do tej pory ufał informacjom zawartym na etykietach produktów. Na światowym rynku żywności regularnie wybuchają kolejne skandale związane z fałszowaniem mięsa, przypraw, alkoholi i innych produktów. Nie dotyczą już tylko rynków w krajach wysoko rozwiniętych. Pieprz czarny fałszowany jest w Wietnamie, w Chinach ryba maślana „staje się” białym tuńczykiem, a w Indonezji kawa kopi luwak mieszana jest z tańszymi gatunkami. Motyw jest zawsze ten sam- chęć osiągnięcia większego zysku- i jest on tak stary jak handel żywnością. 

Aktualnie przeglądasz

Nr 10, Wrzesień 2019 - Nr 10
Okładka_AJM010