Forum Rynku Spożywczego i Handlu – kluczowe wnioski dla przyszłości branży
Tegoroczna edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu, jak co roku, zgromadziła ekspertów, liderów branży i wizjonerów, którzy wspólnie zastanawiali się nad przyszłością sektora spożywczego i handlu. Wydarzenie było poświęcone analizie najważniejszych trendów, takich jak zielone wyzwania branży, obiecujące kierunki eksportowe, rola przywództwa w zrównoważonym rozwoju, a także nowe technologie, które mają potencjał kształtować przyszłość rynku. »
Okres trwałości produktu, cz. II
Okres przydatności do spożycia to okres, w którym żywność zachowuje swoje bezpieczeństwo i/lub jakość w racjonalnie przewidywalnych warunkach dystrybucji, przechowywania i stosowania (Unia Europejska, 2011; Komisja Europejska, 2005). Okres przydatności do spożycia produktu spożywczego to okres rozpoczynający się datą produkcji i/lub opakowania i kończący się datą przydatności do spożycia (tj. ostatnim dniem, w którym produkt spożywczy musi zostać wykorzystany). Dotyczy to produktów spożywczych, które po krótkim czasie mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia człowieka z mikrobiologicznego punktu widzenia (np. surowe mięso i ryby, schłodzona żywność gotowa do spożycia, przetworzone owoce i warzywa, świeże owoce soki itp.). »
Wykrywanie alergenów: zanieczyszczenia krzyżowe, część II
Na alergie pokarmowe cierpi około 220 milionów ludzi na całym świecie. Większość reakcji alergicznych na żywność jest jednak spowodowana ograniczoną liczbą alergenów pokarmowych. W większości krajów istnieją przepisy wymagające jasnego oznakowania na opakowaniu listy alergenów z określonym priorytetem, jeśli są one celowo dodawane do żywności jako składniki. Oprócz alergenów pokarmowych celowo dodanych jako składniki istnieje potencjalne ryzyko dla osoby uczulonej na alergeny pokarmowe, których obecność w produktach spożywczych jest niezamierzona, ale może być konsekwencją przypadkowego kontaktu krzyżowego w łańcuchu produkcyjnym. »
Opinia Rzecznika Generalnego Athanasiosa Rantosa w sprawie C-386/23
Opinia Rzecznika Generalnego w sprawie C-386/23 ma istotne znaczenie dla działalności producentów żywności, zwłaszcza w kontekście używania oświadczeń zdrowotnych dotyczących substancji roślinnych (tzw. substancji botanicznych) w reklamie i na etykietach produktów. Poniżej szczegółowe wyjaśnienie, co ta opinia oznacza dla producentów żywności wraz z odniesieniami do konkretnych aktów prawnych. »
Przełomowy wyrok TSUE: nazewnictwo alternatywnych produktów białkowych
Zgodnie z piątkowym orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości UE państwo członkowskie nie może zakazać stosowania nazw tradycyjnie związanych z produktami zwierzęcymi do oznaczania produktów roślinnych. Mowa tu o takich produktach jak np. kotlet sojowy. »
Wyrok TSUE – jak podawać konsumentom informacje o obniżce cen środków spożywczych
Sprawa, która wpłynęła do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, została zainicjowana przez Verbraucherzentrale Baden-Württemberg eV, stowarzyszenie konsumentów z Badenii-Wirtembergii, przeciwko Aldi Süd Dienstleistungs SE & Co. OHG, członkowi grupy Aldi Süd. Głównym przedmiotem sporu są informacje na temat obniżek cen prezentowane w reklamach dotyczących sprzedaży produktów spożywczych. »
Nowe regulacje UE dotyczące bezpieczeństwa i jakości produktów biobójczych, rolniczych oraz produktów spożywczych
Z końcem października 2024 roku w Unii Europejskiej opublikowano szereg rozporządzeń dotyczących różnych sektorów – od rolnictwa, przez środki ochrony roślin i produkty biobójcze, po nowe przepisy związane z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości substancji chemicznych w produktach spożywczych. Nowe regulacje mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentów, zrównoważoną ochronę środowiska oraz precyzyjne standardy kontroli jakości. »
Jak cyfrowy paszport produktu zmienia oblicze przemysłu?
Coraz więcej słyszy się na temat rozwiązania Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP). W najbliższych latach ma on bowiem zrewolucjonizować procesy monitorowania towarów, ich wytwarzania oraz dystrybucji. W kontekście nowych wymogów, dynamicznie zmieniających się realiów i szybko rosnących oczekiwać klientów DPP staje się więc kluczowym narzędziem pozwalającym sprostać oczekiwaniom i przenieść swój zakład produkcyjny na poziom Industry 4.0. Czym jest Cyfrowy Paszport Produktu? Jak się do niego przygotować? Jakie korzyści przyniesie zakładom produkcyjnym? O tym w artykule. »