Clean label, czyli czego chcą konsumenci
Konsumenci coraz głośniej komunikują producentom, czego oczekują: nie chcą sztucznych słodzików, barwników ani konserwantów, ani genetycznie modyfikowanych składników i wysoko przetworzonych produktów. Clean label już dawno przestało być modą, to poważny trend, z którym przyjdzie zmierzyć się producentom żywności. »
BEZPIECZNY ŁAŃCUCH PASZOWY W SYSTEMIE GMP+
W roku 1992, po serii poważnych incydentów związanych z zanieczyszczeniem materiałów paszowych, przedstawiciele holenderskiego przemysłu paszowego postanowili stworzyć system certyfikacji gwarantujący bezpieczeństwo pasz. Dostrzeżono zapotrzebowanie na bardziej efektywny nadzór nad łańcuchem pasz, który jest przecież częścią łańcucha żywnościowego. Bezpieczne pasze to bezpieczeństwo zdrowotne ludzi. »
Nowości
Nowoczesne opakowania inteligentne
Opakowania inteligentne – inteligent packaging (zwane też sprytnymi – smart packaging, lub indykatorowymi) posiadają możliwość monitorowania określonych parametrów (wewnętrznego i/lub zewnętrznego otoczenia produktu); dostarczają więc użytkownikowi informacji o produkcie, jego stanie jakościowym i bezpieczeństwie oraz o zmianach lub nawet nieprawidłowościach występujących w trakcie przechowywania i dystrybucji żywności, bez potrzeby otwarcia samego opakowaniaJednym z czynników gwarantujących dobrą jakość żywności jest opakowanie. »
Z praktyki
Bioplastik jako zamiennik tworzyw sztucznych
Pod koniec marca br. Parlament Europejski zatwierdził Dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. W projekcie przewidziano dziesięć produktów, które od 2021 roku mają zostać wykluczone na stałe z obiegu. Zakaz unijnych władz dotyczy produktów jednorazowego użytku, przede wszystkim związanych z żywnością i do kontaktu z nią przeznaczonych takich jak np. jednorazowe łyżki, noże, talerze, słomki. »
IDENTYFIKOWALNOSĆ W ŁAŃCUCHU ŻYWNOŚCIOWYM- WYMAGANIA PRAWNE I PRAKTYKA
Identyfikowalność w łańcuchu żywnościowym rozumiana jako zintegrowany system, podobnie jak w przypadku systemów bezpieczeństwa żywności czy działań przeciwko oszustwom produktowym, jest pokłosiem groźnych wydarzeń mających miejsce na globalnym rynku żywnościowym w ostatnich dziesięcioleciach. »
OSZUSTWA PRODUKTOWE I PLANY ICH OGRANICZENIA
Czy zawsze mamy na talerzu to, co myślimy, że mamy? Czy miód pszczeli to na pewno miód, a nie melasa i cukier? Czy stek wołowy jest na pewno z wołowiny, a nie z koniny? Z takimi pytaniami coraz częściej musi się konfrontować przeciętny konsument, nawet jeśli do tej pory ufał informacjom zawartym na etykietach produktów. Na światowym rynku żywności regularnie wybuchają kolejne skandale związane z fałszowaniem mięsa, przypraw, alkoholi i innych produktów. Nie dotyczą już tylko rynków w krajach wysoko rozwiniętych. Pieprz czarny fałszowany jest w Wietnamie, w Chinach ryba maślana „staje się” białym tuńczykiem, a w Indonezji kawa kopi luwak mieszana jest z tańszymi gatunkami. Motyw jest zawsze ten sam- chęć osiągnięcia większego zysku- i jest on tak stary jak handel żywnością. »